ACTE/INFORMAȚII NECESARE PENTRU ÎNTOCMIREA CONTRACTELOR DE VÂNZARE A BUNURILOR IMOBILE (contracte care se pot încheia la orice notar public din România, indiferent unde este situat imobilul și indiferent de domiciliul/sediul social al părților contractante):
• Actele de identitate, ȋn original, ale părţilor contractante. În eventualitatea ȋn care părţile contractante sunt reprezentate, la ȋncheierea şi semnarea contractelor, de către mandatari, trebuie prezentate, ȋn original, procuri de reprezentare ȋncheiate ȋn formă autentică şi actele de identitate ȋn original ale persoanelor ȋmputernicite/mandatarilor; În cazul vânzătorului persoana juridică este necesară prezentarea: certificatului de înregistrare în Registrul Comerțului, cea mai recentă versiune a Actului Constitutiv și Hotărârea AGA prin care s-a aprobat vânzarea imobilului și a condițiilor de vânzare și prin care s-a împuternicit reprezentatul legal pentru semnarea contractului de vânzare. În cazul cumpărătorului persoană juridică se prezintă: certificatul de Înregistrare în Registrul Comerțului, cea mai recentă versiune a Actului Constitutiv precum și Hotărârea AGA prin care s-a aprobat achiziționarea imobilului, condițiile de achiziție și împuternicirea reprezentantului legal pentru semnarea contractului.
• Actul de dobândire a imobilului (ex: contract de vânzare, certificat de moştenitor, act de partaj, contract de donaţie/ȋntreţinere/rentă viageră, hotărâre judecătorească definitivă, etc.);
• Nr. de identificare ȋn Cartea Funciară a imobilului; Extrasul de Carte Funciară pentru autentificare va fi obţinut de către S.P.N. PETRU;
• Certificat de atestare fiscală pe numele proprietarului/coproprietarilor imobilului care atestă că proprietarul/coproprietarii nu figurează ȋn evidenţele compartimentului fiscal cu creanţe bugetare de plată scadente/restante către bugetul local;
• Acte doveditoare privind achitarea la zi a serviciilor prestate de furnizorii de utilităţi (cea mai recentă factură emisă de furnizorul de utilităţi şi dovada achitării serviciilor de utilităţi);
• Adeverință emisă de Asociaţia de Proprietari prin care să se confirme achitarea la zi a cheltuielilor de ȋntreţinere, semnată de Preşedintele şi Administratorul Asociaţiei de Proprietari;
• Certificat de Performanţă Energetică a imobilului;
• Document bancar din care să rezulte numărul de identificare IBAN al contului curent bancar şi titularul acestuia. Plata preţului se efectuează ȋn contul bancar deschis pe numele vânzătorului/vânzătorilor;
• Certificat de Urbanism ȋn cazul terenurilor intravilane.
Actele/Informaţiile enumerate mai sus sunt necesare, în funcţie de situaţie, şi pentru ȋncheierea altor contracte decât cele de vânzare prin care se ȋnstrăinează dreptul de proprietate asupra unui imobil (ex: contract de schimb, contract de donație, act de partaj, etc).
În cazul vânzării de terenuri agricole situate ȋn extravilan este necesară respectarea procedurii legale referitoare la exercitarea dreptului de preempţiune prevăzută de Legea nr. 17/2014, iar ȋn cazul vânzării de imobile având regimul de monumente istorice trebuie respectate prevederile privind exercitarea dreptului de preempţiune din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice. În cazul terenurilor intravilane agricole arendate, arendașul are drept de preempțiune la cumpărare, conform Art. 1849 Cod Civil.